Inicijativa za jeftiniju registraciju vozila u Republici Srpskoj

Pravnnik iz Banjaluke Milko Grmuša najavio je da će Narodnoj skupštini Republike Srpske podnijeti inicijativu za izmjene zakona koje bi omogućile jeftinija registracija vozila. Grmuša tvrdi da sadašnje tarife obaveznog osiguranja čine monopol koji sprečava tržišnu konkurenciju i onemogućava smanjenje cijena premija i time jeftiniju registraciju vozila.

„Postoji ogroman prostor za jeftiniju registraciju vozila, ali država u sprezi s osiguravajućim društvima to ne dozvoljava. Osiguravajuća društva, kao i sve druge kompanije, moraju da se bore na slobodnom tržištu za svoje klijente. Ko je sposoban, inovativan i solventan, neka opstane. Ostali neka propadnu. Strašno je da se privatnim kompanijama silom garantuje profit na račun naroda“, kazao je Grmuša.

Grmuša podsjeća na smjernicu Vlade iz 2013. i zakon iz 2015. koji su najavljivali postepenu liberalizaciju tržišta auto-osiguranja, koju je trebalo da donese smanjenje cijena i jeftinija registracija vozila. Ipak, Agencija za osiguranje Republike Srpske i dalje propisuje tarife do kraja 2026. godine, pa je Grmuša odlučio da podnese inicijativu.

„Zakonom iz 2015. godine je navedeno da je liberalizacija cilj i da će se do nje doći postepeno i tada je bilo predviđeno da ta liberalizacija stupi na snagu 2023. godine.Međutim, uprkos planiranoj reformi, u zakonu i dalje postoji odredba po kojoj Agencija za osiguranje Republike Srpske propisuje tarife svih cijena premija obavezne auto-odgovornosti u Srpskoj, i to sve do kraja 2026. godine, ali imajući u vidu da se stalno prolongira potpuna liberalizacija, odlučio sam da napišem inicijativu“, kazao je Grmuša.

„Nemoguće je i neprihvatljivo da 12 godina nakon što je Vlada RS donijela ekonomsku politiku da mi i dalje nemamo naznaku kada će se sa svim tim prestati“, kategoričan je Grmuša. „Vrijeme je da se ova nepravda ispravi i da se konačno omogući fer tržište“ poručio je Grmuša.

Stav osiguravača i rizici liberalizacije

Sa druge strane, predstavnici udruženja osiguravača upozoravaju da liberalizacija tržišta auto-osiguranja nosi kompleksne rizike i zahtijeva usklađivanje finansijskog sektora kako bi se izbjeglo urušavanje osiguranja i moguće poskupljenje premija.

„Liberalizacija tržišta je jedan od uslova za pristupanje EU i u tom kontekstu je nametnuto i BiH. Napominjem da je Hrvatska u svoj tadašnji zakon uvrstila odrednicu da će tržište biti liberalizovano datumom ulaska Hrvatske u EU i tako je i bilo. Srbija je takođe isto odgodila do ulaska u EU. To je bio i prijedlog oba udruženja osiguravača u BiH, ali to nije prihvaćeno zbog tumačenja da se ne može u zakon uvrstiti nedefinisani rok kao što je datum pristupanja EU zemalja okruženja“, kazao je jedan predstavnik osiguravača.

„Smanjenje cijena samo po sebi nije cilj liberalizacije, nego konstantno određivanje cijena shodno rezultatu društava za osiguranje i isto može dovesti i do značajnog poskupljenja“, pojasnio je on. Takođe ističe da regulator treba zaštititi osiguranike i stabilnost sektora: „Agencija za osiguranje Republike Srpske kao regulator treba da ima ulogu u svemu tome da zaštiti naše tržište, prvenstveno osiguranike, a zatim i društva za osiguranje i na kraju sektor finansija uopšte, te je zbog svega toga i predviđeno tako rješenje, što je potpuno opravdano. Posmatrati liberalizaciju samo sa aspekta prostog pojeftinjenja je potpuno pogrešno, a može i izazvati nesagledive posljedice po sve učesnike".

Na kraju, naveden je i primjer da građani u Banjaluci plaćaju više za registraciju vozila nego u susjednim zemljama, što dodatno pokreće raspravu o potrebi reformi za jeftiniju registraciju vozila i promjenu tarifnog sistema osiguranja.