Šta je ADHD i kako prepoznati njegove simptome?

ADHD nije samo nestašluk ili loše ponašanje djeteta već ozbiljan neurološki poremećaj koji utiče na pažnju, impulsivnost i hiperaktivnost. Za razliku od uobičajene dječje nemirnosti, simptomi ADHD traju duži period, javljaju se u različitim situacijama i ometaju svakodnevni život. Dete sa ovim poremećajem često ne može da održi fokus, gubi se u zadacima i teško kontroliše impulzivnost, što se manifestuje prekidanjem drugih i nepažnjom u školi.

Glavne grupe simptoma ADHD-a

Psiholozi ističu tri ključne skupine simptoma: neprestani nemir, kratka pažnja i lako ometanje, te impulsivno ponašanje koje može imati opasne posljedice. Simptomi su obično evidentni već u predškolskom dobu, a dijagnoza se često postavlja između pete i sedme godine.

Važnost rane dijagnoze i terapije

Rano prepoznavanje i odgovarajuća podrška su ključni za razvoj djeteta. Bez pravovremene terapije, mogu nastati problemi sa učenjem, nisko samopouzdanje i emocionalne smetnje poput anksioznosti i depresije. Terapijski pristup kombinuje bihevioralne metode koje pomažu u razvoju samoregulacije i, kada je potrebno, farmakološku terapiju koja pomaže mozgu da bolje reguliše pažnju i impulsivnost.

Uloga roditelja, škole i multidisciplinarnog tima

Terapija zahtijeva timski rad i uključivanje porodice i škole. Roditelji i nastavnici moraju biti strpljivi, dosljedni i edukovani kako bi podržali dijete kroz primjenu preporučenih strategija. U nekim zemljama poput Austrije, pristup je multidisciplinaran, sa saradnjom psihologa, pedagoga, socijalnih radnika i škole, čime se postiže bolja podrška i napredak djece sa ADHD-om.

Zaključak

ADHD je kompleksan poremećaj koji zahtijeva ozbiljan i stručno vođen tretman. Pravovremena dijagnoza, individualizovani terapijski planovi i kontinuirana podrška ključni su za razvoj i kvalitet života djece i odraslih sa ovim poremećajem. Samo kroz zajednički rad porodice, škole i stručnjaka možemo omogućiti djeci sa ADHD-om da ostvare puni potencijal i lakše savladaju izazove koje poremećaj donosi.